Albert Ádám Emlékmű Infláció

Szilágyi László Utcagaléria jelenlegi kiállítása: Albert Ádám Emlékmű Infláció

Az olyan viharvert 20. századdal megvert kicsiny kelet-európai államok, mint Magyarország, minden egyes rendszerváltásnál fájó módon szembesülnek az emlékművek elértéktelenedésével. Mi lenne, ha olyan absztrakt monumentumokat emelnénk, amelyek megfelelő módon ünnepélyesek és előkelők – csak épp a később kínossá váló információk nem szerepelnek rajtuk? Nincs név, nincs kép, csak üres formák. Albert Ádám erre vállalkozik: sematizált emlékmű-építményeket rajzol és babérlevelekkel öleli körbe a legalapvetőbb vizuális formákat, a kört, a háromszöget és a négyzetet. A címerek alatt nincs név, csak szürke mező, de a színkeverésből ismert alapszínek (piros, sárga, kék) a Bauhausra és a klasszikus modernizmusra utalnak, miközben egy alumíniumból öntött martinász szobrocska – némi melankóliával – figyeli a rendszerek bukását, az emlékművek devalválódását.  Nincs „üres” emlékmű, minden steril forma, címerpajzs, öntőmunkás és architektúra a történelmet hordozza magában.

Albert Ádám 1975-ben született Veszprémben, középiskolai tanulmányait is itt végezte. 2003- ban a Magyar Képzőművészeti Egyetemen diplomázott, ahol jelenleg is tanít.

Művészeti megközelítésmódjában a kulturális átadás, azaz a tudástermelés eszközeinek és módszereinek különböző aspektusaira reflektál, figyelembe véve azok történeti időben és földrajzi térben változó módozatait. Ezeket a társadalompolitikai kérdéseket az esztétika területén, a műveken keresztül áttételesen veszi górcső alá.

2007-ben az ESSL Award első díjában részesült. Legutóbbi egyéni kiállítása, a Bauxit-krízis a Kisterem galériában valósult meg (2014) és szerepelt többek között a Ludwig Múzeum– Kortárs Művészeti Múzeum [Csend] – egy holokauszt kiállítás című tárlatán is. Munkái láthatók a Magyar Nemzeti Galéria Lépésváltás című 1945 utáni magyar művészetet bemutató állandó tárlatán.

A művész Budapesten él és dolgozik.

Bővebb info: Művészetek Háza +36 88 425 204