Lengyel geometrikus művek a Vass-gyűjteményben

2018.02.24-06.23. 

Az elmúlt harminc év közép-kelet-európai, különösen lengyelországi geometrikus művészeti tendenciáit jól reprezentálja a Vass László Gyűjtemény szépen gyarapodó lengyel kollekciója. 

A térség országai közül talán Lengyelországban élt tovább legélénkebben a húszas-harmincas évek konstruktivista hagyománya, részben a łódż-i Muzeum Sztuki egyedülálló gyűjteménye, mindenekelőtt azonban a „mesterek” (Katarzyna Kobro, Henryk Stażewsky, Wladyslaw Strzemiński) és a hatvanas években induló „tanítványaik” (többek közt Ryszard Winiarski, Zbigniew Gostomski, Andrzej Gieraga, Roman Opalka) révén.

Strzemiński, Kobro és Stażewsky tagjai voltak az első lengyelországi konstruktivista csoportnak tekinthető, 1924-ben alapított varsói Bloknak. A Blok feloszlását követően, 1926-tól mindhárman csatlakoztak a festőket és építészeket egyaránt tömörítő Praesens csoporthoz.

1929-ben Strzemiński, Kobro és Stażewsky kiléptek a Preasens csoportból és megalapították az a. r. csoportot, amely az egyik létrehozója volt a łodzi Muzeum Sztuki alapját képző nemzetközi avantgárd gyűjteménynek. A Muzeum Sztukinak egészen a kilencvenes évek elejéig elsődleges szerepe volt a konstruktivista hagyomány fenntartásában.

Strzemiński és Kobro ötvenes években bekövetkezett halálát követően Stażewsky még sokáig aktív tagja volt a lengyel avantgárd művészeti szcénának. Hat évtizedes pályája során következetesen kitartott a konstruktivista elvek mellett. A hatvanas évek elejétől az unizmus képi hagyományaira épülő lengyel absztrakció egyik meghatározó képviselője volt. Kapcsolatban állt az 1966-ban alapított, híres varsói Foksal Galériával, mely a kedvezőtlen politikai légkör ellenére folyamatos bemutatkozási lehetőséget biztosított az avantgárd művészek számára. A Foksal alapítói közé tartozott Zbigniew Gostomski is. 1966-ban a galéria Gostomski Optikai objektek című sorozatának kiállításával nyitotta meg kapuit.

A hatvanas években induló „második generáció” képviselői közül, az unista tradíciót tematizáló, monokrómmal kísérletező Gieraga és az aleatorikus szekvenciákkal kísérletező Winiarski mellett, a „számképeivel” világhírnevet szerzett Roman Opalka nevét kell még kiemelni.

kiállító művészek:
Andrzej Gieraga; Jerzy Kałucki; Jan Pamuła; Henryk Stażewski; Ryszard Winiarski; Jerzy Grabowski